Potrafimy mówić, ale czy potrafimy się komunikować?
Na pewno to znasz:
Ty coś powiedziałeś, ktoś inaczej Cię zrozumiał i konflikt gotowy!
Często w naszej komunikacji z innymi dochodzi do nieporozumień, które mogą utrudniać relacje. Przyczyny tych nieporozumień mogą być różne. Jedną z nich stanowią odmienne style komunikacji. Zastanawiałeś się kiedyś nad tym, w jaki sposób mówisz, jak formułujesz swoją wypowiedź, na co zwracasz uwagę w komunikatach innych? Zauważyłeś, że osoby, z którymi masz kontakt, wyrażają swoje myśli niejednokrotnie w odmienny sposób?
Dobrze jest poznać swój styl komunikacji, jak również potrafić rozpoznać styl preferowany przez naszego rozmówcę. Wtedy zrozumiesz, co sprawia, że kontakt z pewnymi osobami działa na Ciebie irytująco, a czasem wymaga sporego wysiłku umysłowego, z innymi zaś przebiega niezwykle gładko, jakbyście „nadawali na tych samych falach”. Oczywiście działa to też w drugą stronę i Ty ze swoim sposobem mówienia możesz być dla niektórych męczący, zbyt drobiazgowy, bujający w obłokach, etc.
Jestem przekonana, że świadomość różnych stylów komunikacji jest szczególnie ważna dla liderów, którym zależy na budowaniu trwałych relacji ze swoimi współpracownikami. Odmienne style mogą wpływać na to jak się rozumiemy, jak odbierana jest nasza wypowiedź i jak odbierani jesteśmy my.
Wyróżniamy cztery podstawowe style komunikowania. Oczywiście nasz sposób mówienia może być mieszanką tych stylów, możemy też wykorzystywać głównie jeden. Zdarza się również, że zmieniamy swój styl, gdy działamy w stresie. Znasz to?
Poznajmy więc bliżej poszczególne style komunikowania i zastanówmy się, jak możemy wykorzystać wiedzę o ich występowaniu. W kolejnych wpisach przedstawię Ci Thinkera, Feelera, Intuitora i Sensera. Brzmi tajemniczo? Już w piątek Thinker przestanie być dla Ciebie zagadką. :)
Brzmi to bardzo tajemniczo...jednak jestem bardzo ciekawa który styl ja prezentuje!!!
OdpowiedzUsuńpozdrawiam i ściskam
ewelina
juz niedlugo wszytsko bedzie jasne :)
OdpowiedzUsuń