Newsletter

Wpisz swój adres email, aby otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach. Za minutę otrzymasz mail weryfikujacy. Sprawdź proszę pocztę.

czwartek, 10 czerwca 2010

Odwzajemnij się.


Z Dorotą i Klaudią zorganizowałyśmy ostatnio dni otwarte biura.

Pogoda nam dopisała, humory przechodniów w miarę też, a ja przypomniałam sobie jak dużo frajdy może dawać przeprowadzanie ankiet.

Na co dzień korzystam z rekomendacji i dawno już nie pozyskiwałam kontaktów poprzez ankiety. Myślę sobie jednak, że sezon wakacyjny to świetny czas, by wrócić do starych sprawdzonych metod. Tym bardziej, że ankiety to szybki, prosty i tani sposób pozyskiwania kontaktów. Więcej o tym jak przygotować się do zbierania ankiet i jak skutecznie ankietować możesz przeczytać we wpisie Mistrzowskie ankiety .


Dziś chciałam powiedzieć Ci o zasadzie, która w trakcie ankiet (ale także w wielu innych sytuacjach) przynosi niesamowite rezultaty.

Pewnie niejednokrotnie obiła Ci się o uszy nazwa reguła wzajemności. Wiesz, co to jest i jakie zastosowanie może mieć w Twojej pracy?

Jeśli masz wątpliwości – koniecznie czytaj dalej.

Według Roberta Cialdiniego reguła wzajemności jest jednym z najsilniejszych narzędzi wpływu. Opiera się ona na przeświadczeniu, że zawsze powinniśmy starać się odpowiednio odwdzięczyć osobie, która nam wyświadczyła jakieś dobro. Po prostu, gdy ktoś traktuje nas w pewien sposób, może oczekiwać tego też od nas. Reguła ta znana jest wszystkim społeczeństwom ludzkim, a jej działanie sprawia, że wydatkując dziś pracę, energię, dobra możemy liczyć, że odzyskamy je w późniejszym czasie.


Przypomnij sobie sytuację, gdy ktoś zaprosił Cię na urodziny, wysłał Ci kartkę świąteczną, postawił piwo. Czy odwzajemniłeś mu się tym samym? Co sprawiło, że właśnie tak postąpiłeś?


To właśnie moc reguły wzajemności. Jeżeli ktoś wyświadcza nam jakieś dobro, staramy się natychmiast odpowiednio odwdzięczyć tej osobie.


„Spłacaj każdy dług tak, jakby to Bóg wystawił ci rachunek.”
Ralph Waldo Emerson



Co ciekawe, reguła wzajemności ma zastosowanie bez względu na to czy kogoś lubimy czy nie (działa nawet w sytuacji, gdy nie znany danej osoby). Nie ma także znaczenia to, czy chcieliśmy wyświadczonej przysługi. Można to zaobserwować, np. idąc ulicą i uśmiechając się do przechodniów – zdziwisz się, jak wiele osób odpowie na Twój uśmiech.

Skoro już wiesz, jak wielką moc ma reguła wzajemności, zastanów się w jaki sposób możesz ją etycznie wykorzystać w swojej pracy. Zachęcam się, abyś podzielił się swoimi pomysłami w komentarzach – wtedy inni chętniej zdradzą Ci swoje pomysły.

Ja mam dla Ciebie na początek dwie propozycje.


Jedna jest dosyć oczywista. Jeśli chcesz, by ludzie traktowali Cię w określony sposób, najpierw Ty ich tak traktuj. Jeśli chcesz, by ktoś był wobec Ciebie szczery, rzetelny i wywiązywał się ze swoich zadań – wymagaj tego w pierwszej kolejności od siebie. Gdy Ty będziesz się angażował, poświęcał swój czas, dawał więcej od siebie – Twoi współpracownicy też zaczną tak działać!


Druga wiąże się z ankietami. Jakiś czas temu znalazłam prosty sposób na zachęcenie pędzących osób, by na chwilę przystanęły i porozmawiały ze mną. Zanim zaproponuję wypełnienie ankiety, wręczam im aktualny katalog. Znacząco częściej zgadzają się wtedy na krótką ankietę, a nawet jeśli rzeczywiście im się spieszy – składają zamówienie z wręczonego katalogu.

Więcej o regule wzajemności znajdziesz w książce Roberta B. Cialdiniego Wywieranie wpływu na ludzi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Mój profil na facebook'u